George R.R. Martin’in epik Game of Thrones fantezisinde her ana karakterin dikkatli incelenmesi ile Proje Yöneticilerinin (ve diğer rollerin) iş dünyasında günlük karşılacakları bazı yaygın durumlar ortaya çıkıyor.
1) ’Haklı’ olup olmamanız fark etmez...
İspatladığınız şey önemlidir.
Haklı sebepler için doğru bilgilerle hep doğru şeyi yapmaya çalışan yaşlı ve iyi Ned... Ve kendi çıkarları için yasa dışı ve zarar verici şeyler yapabilen veya kötü hedeflerine hizmet etmediği sürece ’doğru’yu zerre kadar önemsemeyen insanlar olabileceğini kesinlikle idrak edemeyen Ned… ’Doğru’nun güçlü olanlar için zahmetli olduğunu anladığı ve ithamlarını destekleyecek sağlam bir datası kesinlikle olmadığından, Ned ailesi için hayatını feda etti.
İdari bir takım veya kurnaz bir CEO ile asla bir fikir savaşını kazanamazsınız, ancak onlara iddianızı destekleyen sağlam datalar sunarsanız, kellenizi kurtarabilir, uzun soluklu ve başarılı projelere imza atabilirsiniz.
İthamınızı destekleyecek hiçbir şey olmadan - ve pozisyonunuz yetersizken - krala ’kötü’ diyemezsiniz.
2) Kral olarak sevilmek zorunda değilsiniz, uzun süre kalmayacaksınız...
’Kötü’den konu açılmışken, Kral Jeoffrey, mutlak gücün tam olarak sarsıldığı konseptte bir ders konusudur. Jeoffrey tahtı, bir ipli oyuncakla çekip iten ve hayalperestlikle dolu korkak bir adamdan başka bir şey olmadığını her yeni kaprisiyle kanıtlarken gizlice homurdanıp hırlayan bir köpek gibi sahiplenir. Neredeyse etrafındaki herkesle ilgili bazen kendi annesi de dahil paranoyak düşüncelere kapılır. Ve buna uygun olarak ürkütücü bir biçimde bedelini öder.
Aynı şey Proje Yöneticisi için de geçerlidir - eğer bir odada fikir üreten, bu fikirleri diğer tüm kaynakların üzerine çıkaran ve oluşturduğunuz stratejileri dikte eden biriyseniz, odadaki herkesi yabancılaştırırsınız. Ve bu yolun sonunda sizin için zehirlenmiş bir bardak şarap ile karşılaşabilirsiniz...
3) Başarı için bilgi kaynaklarını iyi kullanın
Hiç kimse, Westeros’ta ne olduğu hakkında, her yeri küçük kuşları ile sarmış olan "örümcek" Varys’ten daha fazlasını bilmiyor gibi. Uzun bir oyun oynayan Varys, direkt olarak nadir bir şekilde müdahalede bulunur, sıklıkla öylece bekler ve izler, sonra gidişatı değiştirmek isterse küçük dokunuşlar yapar. "Krallığın" çıkarlarına göre davrandığı yönündeki iddiaları onu, çoğu oyuncudan farklı bir sınıfa taşıyor ve o sadece aklını sürekli besleyen bilgi kaynakları sayesinde bunu yapabiliyor.
İyi bir Proje Yöneticisi, olası bütün kaynaklardan gelen bilgilerin önemini de bilmelidir. Kendilerini günlük işlerine ve onları çevreleyen süreçlere sürükleyebilmeli ve her şeyin doğru rotada ilerlemesi için gerekli olan "itmeyi" sağlayabilmeleri gerekir. Sürekli bilgi akışını işleyebilmeli ve üzeri gereksiz kumlarla örtülü bir değerli taşı -- ve ortaya çıkan karmaşada çoğunlukla aksiyon alınabilecek planlar için çelişkili bilgileri -- ortaya çıkarabilmelidirler.
4) Oyun’u oynarken bencillik her şeyi yalnızca karmaşık hale getirir...
Petyr Baelish sevmesi zor bir adam ancak bazı yönleri ile de tamamen nefret etmesi de zor biri. Oyunu -- verilen hangi zamanda olursa olsun -- kendi hedefleri için oynuyor. Yolun çok da sonuna bakmıyor ancak her şeyi de tamamen olduğu gibi yapmıyor.
Petyr’in Oyun’da davrandığı şekilde kendi organizasyonuna ve ürününe davranış sergileyen Proje Yöneticileri, yalnızca zaman, efor ve paranın proje başarısına ulaşmak için yeterli olduğuna inanıp, değerlerini bunlar üzerine kurarlar. Organizasyonun vizyonunu tanımaktansa direk projeye dalmaya karar verirler, stratejinin ne olması gerektiğini sözlü ifade ederler, ancak daha sonra dönüş yapıp bununla ilgili hiçbir strateji yokmuş gibi sıradaki rastgele taktiksel hedef hakkında konuşurlar. Çözümün yan etkilerine karşı önlem almadan ona ulaşmak için en hızlı, en çabuk ve en ucuz yolunu isterler.
5) Diğerlerinin güvenini kırmak nadiren iyi sonuçlanır...
Robb babası gibi iyi bir adam olmak istedi. Ancak genç ve akılsızdı; ve zamansız bir kadına aşık oldu, evlenmeye karar verdi. Aradaki anlaşmanın çiğnenişi yalnızca onun ve ona sadık olan adamlarının çoğunun hayatına değil aynı zamanda annesinin hayatına da mal oldu. Bir ihanet diğerine de sebep oldu.
İş dünyasında da aynı şekilde ilerler bu durum -- Proje Yöneticileri olarak olayları yönlendirmeyi öğrenmeliyiz ve bu sadece paydaş ve çalışma arkadaşlarınız ile saygı ve güven oluşturmakla birlikte gelir. Bu güvene karşı en küçük bir ihanet baştan sona itibarınızı, güvenilirliğinizi ve hatta tam olarak günlük bazda işinizi yapabilitenizi dahi yıkıma uğratacaktır.